Marine Mammals

 

Tytuł projektu: Using marine mammals for making science education and science careers attractive for young people – MARINE MAMMALS

Logo-MARINE-MAMMALS-science-education

Termin realizacji projektu: 01.09.2016 – 31.08.2019

Koszt całkowity projektu: 1 797 420,00 EUR

Koszt projektu po stronie FRUG: 170 812,50 EUR

Projekt otrzymał 100% finansowania ze środków programu finansowania badań naukowych i innowacji Unii Europejskiej  HORYZONT 2020 w ramach umowy grantowej nr 710708.

 

bez-tytulu

 

Cele projektu:

W świetle notowania spadku zainteresowania nauką wśród młodych ludzi, utworzone w ramach projektu europejskie konsorcjum postawiło sobie za cel uatrakcyjnienie edukacji naukowej oraz  specjalizowania się w nauce poprzez angażowanie młodych ludzi w interesujące i motywujące doświadczenia naukowe.
Celem samym w sobie było utworzenie konsorcjum złożonego z jednostek edukacyjnych i naukowych, które będzie promowało naukę, technologię, inżynierię i matematykę (STEM) oraz zainteresowanie karierą naukową.
Cele zostaną osiągnięte poprzez przygotowanie na podstawie trwających i znanych szerokiej publice badań naukowych materiałów cyfrowych i tradycyjnych, prowadzenie interaktywnych zajęć, stosowanie metody studium przypadku oraz przygotowywanie innych zasobów do informowania i edukowania. Projekt skierowany jest do uczniów szkół średnich jak też do nauczycieli, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę w zakresie badań nad ssakami morskimi.

dsc_0292dsc_0366

foka szara Halichoerus grypus (Fab.)                morświn Phocoena phocoena (L.)

Opis projektu:

Projekt pn. „Using marine mammals for making science education and science careers attractive for Young people” jest realizowany przez Fundację w partnerstwie w ramach programu ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji HORYZONT 2020, w ramach europejskiego konsorcjum składającego się łącznie z 9 partnerów:

  • Christian-Albrechts-Universitaet zu Kiel (CAU)
  • Universite de Liege (ULG)
  • Syddansk Universitet (SDU)
  • Stiftung Tieraerztliche Hochschule Hannover (ITAW)
  • Havets Hus I Lysekil Aktiebolag (Hhus)
  • Wollny-Goerkewollny Katrin (Meme)
  • Fundacja WWF Polska (WWF)
  • Leibniz-Institut fur die Padagogikder Naturwissenschaften und Mathematik an der Universitat Kiel (IPN)

W projekcie zaplanowano szkolenia dla nauczycieli oraz letnie szkoły i sympozja naukowe. W projekt zaangażowani będą naukowcy i nauczyciele, którzy utworzą grupy eksperckie w celu poprowadzenia zajęć dla młodzieży oraz szkoleń dla nauczycieli.

Po stronie polskiej (dotyczy Fundacji oraz jej partnera – Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego im. Profesora Krzysztofa Skóry) będzie udział w opracowaniu materiałów szkoleniowych, zorganizowanie i przeprowadzenie trzech dwudniowych szkoleń dla 70 nauczycieli z Polski i jednego międzynarodowego szkolenia dla 20 nauczycieli. Ponadto w ramach projektu Fundacja wraz ze SMIOUG zorganizuje i przeprowadzi dwa razy letnią szkołę dla 20 uczniów oraz sympozjum naukowe dla 200 uczestników.

W celu przeprowadzenia powyższych działań edukacyjnych, w gronie międzynarodowym zostaną przygotowane materiały edukacyjne/szkoleniowe, które będą wykorzystywane  w czasie zaplanowanych zajęć. Powstaną także materiały pomocowe dla szerszego grona odbiorców, które będą udostępniane przy wykorzystaniu obecnej technologii.

Spodziewanym efektem będzie zyskanie przez odbiorców projektu nowego spojrzenia na naukowców oraz pracę naukową, a także wzrost zainteresowania karierą naukową. Projekt będzie trwał 36 miesięcy.

Pierwsze działania edukacyjne planowane są na drugą połowę 2017 r.

Zapraszamy na bezpłatny 2-dniowy kurs szkoleniowy dla nauczycieli
„Ssaki morskie – nauka i edukacja“  

Tytuł: „Ssaki morskie – nauka i edukacja“
Obszar tematyczny: biologia i ekologia ssaków morskich
Organizator: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego
Adresaci: nauczyciele z całej Polski uczący przedmiotów przyrodniczych przede wszystkim przyrody i biologii dzieci i młodzież od klasy czwartej szkoły podstawowej wzwyż
Typ szkolenia: kurs szkoleniowy

Opis: Szkolenie realizowane jest w ramach projektu MARINE MAMMALS.

Celem kursu jest zaznajomienie Uczestników z pracą naukowca – biologa morza, umożliwienie Uczestnikom nabycia teoretycznej i praktycznej wiedzy o ekologii i biologii ssaków morskich, zagrożeniach ze strony rybołówstwa oraz sposobach ich przeciwdziałania, a także przetestowania i oceny pakietów edukacyjnych, które zostały stworzone przez grupy eksperckie specjalistów i edukatorów w dziedzinie biologii morza.

Kurs pozwoli przygotować Uczestników do wykorzystania tychże pakietów edukacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną. Przeprowadzenie kursu dla nauczycieli pozwoli osiągnąć cel projektu MARINE MAMMALS tj. zwiększy zainteresowanie młodych ludzi nauką i karierą naukowca w dziedzinie związanej z biologią i ekologią morza, zwłaszcza Morza Bałtyckiego.

W ramach szkolenia przeprowadzonych zostanie 5 modułów tematycznych:
– Wprowadzenie do tematyki ssaków morskich
– Hałas podwodny
– Interakcje ssaków morskich z rybołówstwem
– Plastik w oceanie
– Zanieczyszczenia chemiczne

Kurs prowadzony będzie w j. polskim.

Zorganizowanie kursu w trzech podanych niżej terminach pozwoli na przeszkolenie łącznie 70 nauczycieli. Uczestnicy pracować będą w grupach liczących maksymalnie do 25 osób.

Kryteria rekrutacyjne:
– decyduje KOLEJNOŚĆ ZGŁOSZEŃ,
– warunkiem koniecznym uczestnictwa w kursie jest poświadczenie zatrudnienia w szkole lub kopia legitymacji nauczycielskiej,
– formularz zgłoszeniowy zawierający podstawowe dane oraz uzasadnienie chęci udziału w Kursie prosimy przesyłać najpóźniej do 31 lipca 2017r. na adres: ssakimorskieh2020@ug.edu.pl

Miejsce: Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Morska 2
80-154 Hel

Kontakt: ssakimorskieh2020@ug.edu.pl, Joanna Jaszczołt lub Kamila Szmidt (58 523 33 63) – wyjaśnienia dot. kwestii związanych z refundacją kosztów

Dodatkowe informacje: kurs jest bezpłatny, organizator dodatkowo zapewnia nieodpłatne zakwaterowanie w Stacji Morskiej im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu w pokojach minimum 2-osobowych, całodzienne wyżywienie, materiały szkoleniowe; istnieje także możliwość refundacji kosztów podróży do i z miejsca szkolenia do kwoty 300 zł (więcej w zasadach uczestnictwa w kursie).

Termin rozliczenia kosztów podróży: do 14 dni od daty zakończenia kursu. W razie potrzeby służymy Państwu pomocą.

Dostępne terminy:

I termin kursu:           18 – 19 września 2017 r.                na ten termin limit miejsc został wyczerpany
II termin kursu:          28 – 29 września 2017 r.              na ten termin limit miejsc został wyczerpany
III termin kursu:         09 – 10 października 2017 r.      na ten termin limit miejsc został wyczerpany

Obecnie przyjmujemy ewentualne zapisy na listę rezerwową.

Informacje:
Zasady uczestnictwa w kursie
Formularz zgłoszeniowy
Program Kursu
Oświadczenie _podróż autem jako współpasażer
Wniosek Uczestnika o zwrot kosztów podróży

Zapraszamy do rozpropagowania informacji o kursie wśród koleżanek i kolegów nauczycieli

Zaproszenie do pobrania

zaproszenie-na-kursy-dla-nauczycieli

 

Jak przebiegały nasze kursy szkoleniowe dla nauczycieli ?

Pierwsze działania skierowane do bezpośrednich odbiorców projektu, które zaplanowano w 2017 r. już za nami. W dniach 18-19 września, 28-29 września oraz 9-10 października przeprowadziliśmy w Stacji Morskiej im. Prof. Krzysztofa Skóry w Helu kurs szkoleniowy dla nauczycieli pn. „Ssaki morskie – nauka i edukacja”. Celem kursu było przeszkolenie nauczycieli, uczących przedmiotów przyrodniczych w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz liceach, w zakresie pięciu modułów tematycznych związanych z ssakami morskimi żyjącymi w Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Program przygotowano w oparciu o materiały i prezentacje opracowane w gronie międzynarodowych ekspertów uczestniczących w Projekcie. W ramach kursu zaprezentowano i przetestowano wraz z nauczycielami zestawy ćwiczeniowe z wykorzystaniem urządzeń i sprzętów, które pomogły m. in. doświadczyć na własnej skórze i wyjaśnić pewne zjawiska i procesy zachodzące zarówno w organizmach ssaków morskich jak też w środowisku morskim.

W ramach kursu zajęcia prowadzono w ramach następujących modułów tematycznych:

  • Ssaki morskie – wprowadzenie
  • Fizjologia ssaków morskich
  • Zanieczyszczenia chemiczne w środowisku morskim
  • Ssaki morskie i ich interakcje z rybołówstwem
  • Hydroakustyka
  • Plastik w oceanie

Program kursu został dodatkowo wzbogacony o informacje nt. najnowszych badań naukowych w ochronie ssaków morskich.

Nauczyciele dzięki uczestniczeniu w naszym kursie zdobyli unikatową wiedzę na temat biologii i ekologii ssaków morskich, uczestniczyli w interaktywnych zajęciach w bardzo pozytywnej atmosferze, którą sami tworzyli, mogli sami przeprowadzić ciekawe doświadczenia i eksperymenty oraz poznali aspekty pracy naukowo-badawczej. Dla nas bardzo ważnym założeniem projektu jest to, że nauczyciele będą mogli w oparciu o zaproponowany program kursu przeprowadzić podobne zajęcia z uczniami w swoich szkołach także z wykorzystaniem zaproponowanego w czasie kursu zestawu ćwiczeniowego.

Bardzo duże zainteresowanie wzbudził niełatwy temat – hydroakustyka oraz eksperyment z kurtyną bąbelkową i hydrofonem, obrazujący w jaki sposób można ograniczyć podwodny hałas, tak bardzo negatywnie wpływający na życie ssaków morskich ale też innych organizmów żyjących w morzach i oceanach. Inne ćwiczenia, które bardzo zaaferowały naszych uczestników to pomiar siły dynamometrem ręcznym i pomiar pulsu pulsoksymetrem realizowane w ramach modułu o fizjologii ssaków morskich, eksperyment z wydajnością filtrowania wody przez omułki czy oglądanie otolitów.

Program kursu spotkał się z dużym entuzjazmem ze strony nauczycieli. Dzięki panelowi dyskusyjnemu, przeprowadzonemu pod koniec kursu, mieliśmy także możliwość zapoznania się z pomysłami nauczycieli, które można by włączyć do zaproponowanego przez nas programu, już z myślą o przyszłych jego uczestnikach czyli uczniach, którzy w 2018 roku wezmą udział w dwóch zaplanowanych, pięciodniowych letnich szkołach w Helu.

Każdy z uczestników otrzymał certyfikat potwierdzający ukończenie kursu.

Liczymy, że entuzjazm przeszkolonych nauczycieli utrzyma się jeszcze przez długi czas, a deklaracje wcielania na lekcjach z uczniami naszego programu, składane nam przez nauczycieli w czasie kursu, zostaną zrealizowane! Dzięki temu główny cel projektu tj. zwiększenie zainteresowania młodych ludzi nauką i karierą naukowca w dziedzinie związanej z biologią i ekologią morza, zwłaszcza Morza Bałtyckiego zostanie osiągnięty. Tego sobie życzymy!

Jako organizatorzy serdecznie dziękujemy zespołowi projektowemu, zaangażowanemu w organizację kursu, który świetnie poprowadził zajęcia i czuwał nad merytoryczną poprawnością realizowanego programu. WIELKIE DZIĘKI !!!

 

A teraz czas na statystyki:

W kursie uczestniczyło łącznie 70 nauczycieli oraz dwie przedstawicielki Wolińskiego Parku Narodowego oraz przedstawiciel drugiego beneficjenta w projekcie tj. WWF Polska.

Nauczyciele reprezentowali 12 województw: dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie, łódzkie, warmińsko-mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, mazowieckie, opolskie, podlaskie, świętokrzyskie oraz podkarpackie.

Uczestnicy kursu uczą: biologii, przyrody, geografii, matematyki, fizyki, informatyki, chemii, zajmują się doradztwem zawodowym w swoich szkołach oraz realizują projekty z zakresu różnorodności biologicznej i ekologii m. in.: Projekt Edukacji Ekologicznej w Ojcowskim Parku Narodowym, Klub Przyrodnika; Klub Naszej Ziemii „Gejzer”, „Wilki Morskie”, COMENIUS, czynnie uczestniczą ze swoimi uczniami w zajęciach Błękitnej Szkoły realizowanej przez naszą Fundację i Stację Morską. Prowadzą uczniów, którzy biorą udział w konkursach ekologicznych, konkursach z wiedzy o Morzu Bałtyckim oraz olimpiadach biologicznych. Prowadzą kółka przyrodnicze, szkolne koło LOP, Koło Przyrodników, realizują autorskie programy, są edukatorami terenowymi. Sami doskonalą się w tematyce związanej z Morzem Bałtyckim poprzez m. in. uczestniczenie w kursach edukacji ekologicznej programu „Krąg”, „Młody Manager Środowiska”, biorą udział w międzynarodowych kampaniach na rzecz poprawienia stanu środowiska Bałtyku np. „Kampania P-stop”.